User Tools

Site Tools


Problem constructing authldap
arhiva:laboratoare:2013:lab8

Genericitate

  • Responsabil: Daniel Ciocîrlan
  • Data publicării: 24.11.2013
  • Data ultimei modificări: 25.11.2013

Introducere

Genericitatea este un concept nou, introdus o dată cu JDK 5.0. Din unele puncte de vedere, se poate asemăna cu conceptul de template din C++. Mecanismul genericității oferă un mijloc de abstractizare a tipurilor de date și este util mai ales în ierarhia de colecții.

Să urmărim următorul exemplu:

List myIntList = new LinkedList(); 
myIntList.add(new Integer(0)); 
Integer x = (Integer) myIntList.iterator().next();

Se observă necesitatea operației de cast pentru a identifica corect variabila obținută din listă. Această situație are mai multe dezavantaje:

  • Este îngreunată citirea codului
  • Apare posibilitatea unor erori la execuție, în momentul în care în listă se introduce un obiect care nu este de tipul Integer.

Genericitatea intervine tocmai pentru a elimina aceste probleme. Concret, să urmărim secvența de cod de mai jos:

List<Integer> myIntList = new LinkedList<Integer>(); 
myIntList.add(new Integer(0));
Integer x = myIntList.iterator().next();

În această situație, lista nu mai conține obiecte oarecare, ci poate conține doar obiecte de tipul Integer. În plus, observăm ca a disparut și cast-ul. De această dată, verificarea tipurilor este efectuată de compilator, ceea ce elimină potențialele erori de execuție cauzate de eventuale cast-uri incorecte. La modul general, beneficiile dobândite prin utilizarea genericității constau in:

  • îmbunătățirea lizibilității codului
  • creșterea gradului de robustețe

Definirea unor structuri generice simple

Să urmărim câteva elemente din definiția oferită de Java pentru tipurile List si Iterator.

public interface List<E> {
    void add(E x);
    Iterator<E> iterator();
}
 
public interface Iterator<E> {
    E next();
    boolean hasNext();
}

Sintaxa <E> este folosită pentru a defini tipuri formale în cadrul interfețelor. Aceste tipuri pot fi folosite în mod asemănător cu tipurile uzuale (cu anumite restricții, totuși). În momentul în care invocăm efectiv o structură generică, ele vor fi înlocuite cu tipurile efective utilizate în învocare. Concret, fie un apel de forma:

ArrayList<Integer> myList = new ArrayList<Integer>();
Iterator<Integer> it = myList.iterator();

În această situație, tipul formal E a fost înlocuit (la compilare) cu tipul efectiv Integer. Observație: O analogie (simplistă) referitoare la acest mecanism de lucru cu tipurile se poate face cu mecanismul funcțiilor: acestea se definesc utilizând parametri formali, urmând ca, în momentul unui apel, acești parametri să fie înlocuiți cu parametri actuali.

Genericitatea în subtipuri

Să considerăm urmatoarea situație:

List<String> stringList = new ArrayList<String>(); // 1
List<Object> objectList = stringList;              // 2

Operația 1 este evident corectă, însă este corectă și operația 2? Presupunând că ar fi, am putea introduce în objectList orice fel de obiect, nu doar obiecte de tip String, fapt ce ar conduce la potențiale erori de execuție, astfel:

objectList.add(new Object()); 
String s = stringList.get(0); // Aceasta operatie ar fi ilegala

Din acest motiv, operația 2 nu va fi permisă de către compilator! Generalizând, daca ChildType este un subtip (clasă descendentă sau subinterfață) al lui ParentType, atunci o structură generică GenericStructure<ChildType> nu este un subtip al lui GenericStructure<ParentType>. Atenție la acest concept, intrucât el nu este intuitiv!

Wildcards

Wildcard-urile sunt utilizate atunci când dorim să intrebuințăm o structură generică drept parametru într-o funcție și nu dorim să limităm tipul de date din colecția respectivă.

void printCollection(Collection<Object> c) {
    for (Object e : c)
        System.out.println(e);
}

De exemplu, o situație precum cea de mai sus ne-ar restricționa să folosim la apelul funcției doar o colecție cu elemente de tip Object (ceea ce nu poate fi convertită la o colecție de un alt tip, după cum am vazut mai sus)! Această restricție este eliminată de folosirea wildcard-urilor, după cum se poate vedea:

void printCollection(Collection<?> c) {
    for (Object e : c)
        System.out.println(e);
}

O limitare care intervine insă este că nu putem adauga elemente arbitrare într-o colecție cu wildcard-uri:

Collection<?> c = new ArrayList<String>();  // Operatie permisa
c.add(new Object());                        // Eroare la compilare

Eroarea apare deoarece nu putem adăuga intr-o colecție generica decât elemente de un anumit tip, iar wildcard-ul nu indică un tip anume. Observație: Aceasta înseamnă că nu putem adăuga nici măcar elemente de tip String. Singurul element care poate fi adăugat este însă null, întrucât acesta este membru al oricărui tip referință. Pe de altă parte, operațiile de tip getter sunt posibile, întrucât rezultatul acestora poate fi mereu interpretat drept Object:

List<?> someList = new ArrayList<String>();
((ArrayList<String>)someList).add("Some String");
Object item = someList.get(0);

Bounded Wildcards

În anumite situații, faptul că un wildcard poate fi înlocuit cu orice tip se poate dovedi un inconvenient. Mecanismul bazat pe Bounded Wildcards permite introducerea unor restricții asupra tipurilor ce pot inlocui un wildcard, obligându-le să se afle într-o relație ierarhica (de descendență) față de un tip fix specificat. Exemplificăm acest mecanism:

class Pizza {
    protected String name = "Pizza";
 
    public String getName() {
        return name;
    }
}
 
class HamPizza extends Pizza {
    public HamPizza() {
        name = "HamPizza";
    }
}
 
class CheesePizza extends Pizza {
    public CheesePizza() {
        name = "CheesePizza";
    }
}
 
class MyApplication {
    // Aici folosim "bounded wildcards"
    public static void listPizza(List<? extends Pizza> pizzaList) {
        for(Pizza item : pizzaList)
            System.out.println(item.getName());
    }
 
    public static void main(String[] args) {
        List<Pizza> pList = new ArrayList<Pizza>();
 
        pList.add(new HamPizza());
        pList.add(new CheesePizza());
        pList.add(new Pizza());
 
        MyApplication.listPizza(pList);
        // Se va afisa: "HamPizza", "CheesePizza", "Pizza"
    }
}

Sintaxa List<? extends Pizza> impune ca tipul elementelor listei să fie Pizza sau o subclasă a acesteia. Astfel, pList ar fi putut avea, la fel de bine, tipul List<HamPizza> sau List<CheesePizza>. În mod similar, putem imprima constrângerea ca tipul elementelor listei să fie Pizza sau o superclasă a acesteia, utilizand sintaxa List<? super Pizza>. Observație: Trebuie reținut faptul că în continuare nu putem introduce valori într-o colecție ce folosește bounded wildcards și este dată ca parametru unei funcții.

Metode generice

Java ne oferă posibilitatea scrierii de metode generice (deci având un tip-parametru) pentru a facilita prelucrarea unor structuri generice (date ca parametru). Să exemplificăm acest fapt. Observăm în continuare 2 căi de implementare ale unei metode ce copiază elementele unui vector intrinsec într-o colecție:

// Metoda corecta
static <T> void correctCopy(T[] a, Collection<T> c) {
    for (T o : a)
        c.add(o); // Operatia va fi permisa
}
 
// Metoda incorecta
static void incorrectCopy(Object[] a, Collection<?> c) {
    for (Object o : a)
        c.add(o); // Operatie incorecta, semnalata ca eroare de catre compilator
}

Trebuie remarcat faptul că correctCopy() este o metodă validă, care se execută corect, însă incorrectCopy() nu este, din cauza limitării pe care o cunoastem deja, referitoare la adăugarea elementelor într-o colecție generică cu tip specificat. Putem remarca, de asemenea, că, și în acest caz, putem folosi wildcards sau bounded wildcards. Astfel, urmatoarele declaratii de metode sunt corecte:

// O metoda ce copiaza elementele dintr-o lista in alta lista
public static <T> void copy(List<T> dest, List<? extends T> src) { ... }
 
// O metoda de adaugare a unor elemente intr-o colectie, cu restrictionarea tipului generic
public <T extends E> boolean addAll(Collection<T> c);

Exerciții

  1. (6p) Implementați o coadă de priorități care acceptă doar tipuri comparabile (descendente din java.lang.Comparable). Folosiți coada pentru a sorta în ordine crescătoare o serie de valori (veți testa valori numerice, generate aleator). Utilizați bounded wildcards.
    • (1p) Aveți grijă la tipul parametrului cozii pe care o implementați (este restricționat)
    • (3p) Pentru păstrarea la orice moment a ordinii valorilor conținute în colecția voastră, puteți să implementați coada ca o listă simplu-înlănțuită, în care capul listei să fie cel mai “mic” element
      • Vă puteți crea o clasă internă care să încapsuleze un nod de listă înlănțuită
      • Atenție la adăugarea de noduri în coadă și la cazurile extreme
    • (1p) Folosiți o colecție generică în care veți stoca valorile numerice inițiale (de adăugat)
    • (1p) Implementați o metodă generică de copiere a valorilor din această colecție în coada de priorități.
    • (Bonus 3p) Implementați colecția voastră ca iterabilă, compatibilă cu syntactic-sugar-ul for-each
      • Trebuie să implementați interfața Iterable; atenție, și ea este generică
      • Creați-vă iteratorul (parametrizat!) ca o clasă internă care să rețină datele necesare (nodul din listă la care a ajuns, etc.)
      • nu este necesar să implementați metoda remove din Iterator
      • Afișați-vă acum rezultatele folosind for-each pe coada voastră!
  2. (4p) Să considerăm interfața Sumabil, ce conține metoda void addValue(Sumabil value). Această metodă adună la valoarea curentă (stocată în instanța ce apelează metoda) o altă valoare, aflată într-o instanță cu același tip. Pornind de la această interfață, va trebui să:
    • Definiți clasele MyVector3 și MyMatrix (ce reprezintă un vector cu 3 coordonate și o matrice de dimensiune 4 x 4), ce implementează Sumabil
    • Scrieți o metodă generică ce primește o colecție generică cu elemente de tipul Sumabil și returnează suma tuturor elementelor din colecție. Trebuie să utilizați bounded types. Care trebuie să fie, deci, antetul metodei?

Resurse

arhiva/laboratoare/2013/lab8.txt · Last modified: 2014/11/14 13:13 by adrian_mihai.iosif