User Tools

Site Tools


Problem constructing authldap
arhiva:laboratoare:2013:lab7

Colecții

  • Responsabil: Cristina Coman
  • Data publicării: 16.11.2013
  • Data ultimei modificări: 20.11.2013

Collections Framework

În pachetul java.util (pachet standard din JRE) existǎ o serie de clase pe care le veti găsi folositoare. Collections Framework este o arhitectură unificată pentru reprezentarea şi manipularea colecţiilor. Ea conţine:

  • interfeţe: permit colecţiilor sǎ fie folosite independent de implementǎrile lor
  • implementǎri
  • algoritmi metode de prelucrare (căutare, sortare) pe colecţii de obiecte oarecare. Algoritmii sunt polimorfici: un astfel de algoritm poate fi folosit pe implementări diferite de colecţii, deoarece le abordeazǎ la nivel de interfaţǎ.

Colecţiile oferǎ implementǎri pentru urmǎtoarele tipuri:

  • mulţime (ordinea elementelor este neimportantǎ)
  • listǎ (ordinea elementelor conteazǎ)
  • tabel asociativ (perechi cheie-valoare)

Existǎ o interfaţǎ, numitǎ Collection, pe care o implementeazǎ majoritatea claselor ce desemneazǎ colecţii din java.util. Explicaţii suplimentare gǎsiţi pe Java Tutorials - Collection

Exemplul de mai jos construieşte o listǎ populatǎ cu nume de studenţi:

Collection names = new ArrayList();
names.add("Andrei");
names.add("Matei");

Parcurgerea colecţiilor

Colecţiile pot fi parcurse (element cu element) folosind:

  • iteratori
  • o construcţie for specialǎ (cunoscutǎ sub numele de for-each)

Iteratori

Un iterator este un obiect care permite traversarea unei colecţii şi modificarea acesteia (ex: ştergere de elemente) în mod selectiv. Puteţi obţine un iterator pentru o colecţie, apelând metoda sa iterator(). Interfaţa Iterator este urmǎtoarea:

public interface Iterator<E> {
    boolean hasNext();
    E next();
    void remove();    // optional
}

Exemplu de folosire a unui iterator:

Collection c  = new ArrayList();
Iterator   it = c.iterator();
 
while (it.hasNext()) {
     //verificari asupra elementului curent: it.next();
     it.remove();    
}

For-each

Aceastǎ construcţie permite (într-o manierǎ expeditivǎ) traversarea unei colecţii. for-each este foarte similar cu for. Urmǎtorul exemplu parcurge elementele unei colecţii şi le afişeazǎ.

Collection collection = new ArrayList();
for (Object o : collection)
    System.out.println(o);

Construcţia for-each se bazeazǎ, în spate, pe un iterator, pe care îl ascunde. Prin urmare nu putem şterge elemente în timpul iterǎrii. În aceastǎ manierǎ pot fi parcurşi şi vectori oarecare. De exemplu, collection ar fi putut fi definit ca Object[].

Genericitate

Fie urmǎtoarea porţiune de cod:

c.add("Test");
 
Iterator it  = c.iterator();
 
while (it.hasNext()) {   
    String s = it.next();         // EROARE: next intoarce Object si este nevoie de cast explicit la String
    String s = (String)it.next(); // OK
}

Am definit o colecţie c, de tipul ArrayList (pe care îl vom examina într-o secţiune urmǎtoare). Apoi, am adǎugat în colecţie un element de tipul String. Am realizat o parcurgere folosind un iterator, şi am încercat obţinerea elementului nostru folosind apelul: String s = it.next();. Funcţia next însǎ întoarce un obiect de tip Object. Prin urmare apelul va eşua. Varianta corectǎ este String s = (String)it.next();. Am fi putut preciza, din start, ce tipuri de date dorim într-o colecţie:

Collection<String> c = new ArrayList<String>();
c.add("Test");
c.add(2);      // EROARE!
Iterator<String> it = c.iterator();
 
while (it.hasNext()) {   
     String s = it.next();
}

Interfaţa List

O listǎ este o colecţie ordonatǎ. Listele pot conţine elemente duplicate. Pe langǎ operaţiile moştenite de la Collection, interfaţa List defineşte urmǎtoarele operaţii:

  • T get(int index) - întoarce elementul de la poziţia index
  • T set(int index, T element) - modificǎ elementul de la poziţia index
  • void add(int index, T element) - adaugǎ un element la poziţia index
  • T remove(int index) - şterge elementul de la poziţia index

Alǎturi de List, este definitǎ interfaţa ListIterator, ce extinde interfaţa Iterator cu metode de parcurgere în ordine inversǎ. List posedǎ douǎ implementǎri standard:

  • ArrayList - implementare sub formǎ de vector. Accesul la elemente se face în timp constant: O(1)
  • LinkedList - implementare sub formǎ de listǎ dublu înlǎnţuitǎ. Prin urmare, accesul la un element nu se face în timp constant, fiind necesarǎ o parcurgere a listei: O(n).

Algoritmi implementaţi:

  • sort - realizeazǎ sortarea unei liste
  • binarySearch - realizaeazǎ o cǎutare binarǎ a unei valori într-o listǎ

În general, algoritmii pe colecţii sunt implementaţi ca metode statice în clasa Collections. Atenţie: Nu confundaţi interfaţa Collection cu clasa Collections. Spre deosebire de prima, a doua este o clasǎ ce conţine exclusiv metode statice. Aici sunt implementate diverse operaţii asupra colecţiilor. Iatǎ un exemplu de folosire a sortǎrii:

List<Integer> l = new ArrayList<Integer>();
l.add(5);
l.add(7);
l.add(9);
l.add(2);
l.add(4);
 
Collections.sort(l);
System.out.println(l);

Mai multe detalii despre algoritmi pe colecţii gǎsiţi pe Java Tutorials - Algoritmi pe liste

Compararea elementelor

Rularea exemplului de sortare ilustrat mai sus aratǎ cǎ elementele din ArrayList se sorteazǎ crescator. Ce se întâmplǎ când dorim sǎ realizǎm o sortare particularǎ pentru un tip de date complex? Spre exemplu, dorim sǎ sortǎm o listǎ ArrayList<Student> dupǎ media anilor. Sǎ presupunem cǎ Student este o clasǎ ce conţine printre membrii sǎi o variabilǎ ce reţine media anilor. Acest lucru poate fi realizat folosind interfeţele:

  • Comparable
  • Comparator

Interfaţa Set

Un Set (mulţime) este o colecţie ce nu poate conţine elemente duplicate. Interfaţa Set conţine doar metodele moştenite din Collection, la care adaugǎ restricţii astfel încât elementele duplicate sǎ nu poatǎ fi adǎugate. Avem trei implementǎri utile pentru Set:

  • HashSet: memoreazǎ elementele sale într-o tabelǎ de dispersie (hash table); este implementarea cea mai performantǎ, însǎ nu avem garanţii asupra ordinii de parcurgere. Doi iteratori diferiţi pot parcurge elementele mulţimii în ordine diferitǎ.
  • TreeSet: memoreazǎ elementele sale sub formǎ de arbore roşu-negru; elementele sunt ordonate pe baza valorilor sale. Implementarea este mai lentǎ decat HashSet.
  • LinkedHashSet: este implementat ca o tabelǎ de dispersie. Diferenţa faţǎ de HashSet este cǎ LinkedHashSet menţine o listǎ dublu-înlǎnţuitǎ peste toate elementele sale. Prin urmare (şi spre deosebire de HashSet), elementele rǎmân în ordinea în care au fost inserate. O parcurgere a LinkedHashSet va gǎsi elementele mereu în aceastǎ ordine.

Atenţie : Implementarea HashSet, care se bazeazǎ pe o tabelǎ de dispersie, calculeazǎ codul de dispersie al elementelor pe baza metodei hashCode, definitǎ în clasa Object. De aceea, douǎ obiecte egale, conform funcţiei equals, trebuie sǎ întoarcǎ acelaşi rezultat din hashCode. Explicaţii suplimentare gǎsiti pe Java Tutorials - Set.

Interfaţa Map

Un Map este un obiect care mapeazǎ chei pe valori. Într-o astfel de structurǎ nu pot exista chei duplicate. Fiecare cheie este mapatǎ la exact o valoare. Map reprezintǎ o modelare a conceptului de funcţie: primeşte o entitate ca parametru (cheia), şi întoarce o altǎ entitate (valoarea). Cele trei implementǎri pentru Map sunt:

Particularitǎţile de implementare corespund celor de la Set. Exemplu de folosire:

class Student {
    String name; // numele studentului
    float avg;   // media
 
    public Student(String name, float avg) {
        this.name = name;
        this.avg  = avg;
    }
 
    public String toString() {
        return "[" + name + ", " + avg + "]";
    }
}
 
public class Test {
    public static void main(String[] args) {
 
        Map<String,Student> students = new HashMap<String,Student>();
 
        students.put("Matei",  new Student("Matei",  4.90F));
        students.put("Andrei", new Student("Andrei", 6.80F));
        students.put("Mihai",  new Student("Mihai",  9.90F));
 
        System.out.println(students.get("Mihai")); // elementul avand cheia "Andrei"
 
        //adaugam un element cu o cheie existenta
        System.out.println(students.put("Andrei", new Student("", 0.0F))); 
        //put intoarce vechiul element,
 
        //si apoi il suprascrie
        System.out.println(students.get("Andrei"));
 
        //remove intoarce elementul sters
        System.out.println(students.remove("Matei"));
 
        //afisare a structurii
        System.out.println(students);
    }
}

Interfaţa Map.Entry desemneazǎ o pereche (cheie, valoare) din map. Metodele caracteristice sunt:

  • getKey: întoarce cheia
  • getValue: întoarce valoarea
  • setValue: permite stabilirea valorii asociatǎ cu aceastǎ cheie

O iterare obişnuitǎ pe un map se va face în felul urmǎtor:

for (Map.Entry<String, Student> entry : students.entrySet())
    System.out.println("Media studentului " + entry.getKey() + " este " + entry.getValue().getAverage());

În bucla for-each de mai sus se ascunde, de fapt, iteratorul mulţimii de perechi, întoarse de entrySet. Explicaţii suplimentare gǎsiţi pe Java Tutorials - Map.

Alte interfeţe

Queue defineşte operaţii specifice pentru cozi:

  • inserţia unui element
  • ştergerea unui element
  • operaţii de inspecţie a cozii

Implementǎri utilizate frecvente pentru Queue:

  • LinkedList: pe lângǎ List, LinkedList implementeazǎ şi Queue
  • PriorityQueue;

Explicaţii suplimentare gǎsiţi pe Java Tutorials - Queue

Exerciţii

  1. (1p) Instanţiati o colecţie care sǎ nu permitǎ introducerea elementelor duplicate, folosind o implementare corespunzǎtoare din biblioteca. La introducerea unui element existent, semnalaţi eroare. Colecţia va reţine String-uri şi va fi parametrizatǎ.
  2. (2p) Creaţi o clasǎ Student.
    1. Adǎugaţi urmǎtorii membri:
      • câmpurile nume (de tip String) şi medie (de tip float)
      • unconstructor care îi iniţializeazǎ
      • metoda toString.
    2. Modificaţi exercitiul anterior astfel încât colecţia aleasǎ de voi sǎ reţinǎ obiecte de tip Student. Adǎugaţi elemente duplicate, instanţiindu-le, de fiecare datǎ, cu new. Ce observaţi?
    3. Prelucraţi implementarea de mai sus astfel încât colecţia sǎ nu permitǎ duplicate, dupǎ un criteriu ales de voi.
      • Supradefiniţi metoda equals a clasei Student şi încercaţi din nou. De ce situaţia rǎmâne neschimbatǎ?
      • Supradefiniţi metoda hashCode şi încercaţi din nou.
  3. (2p) Plecând de la implementarea exerciţiului anterior, realizaţi urmǎtoarele modificǎri:
    • Supraîncǎrcaţi, în clasa Student, metoda equals, cu o variantǎ care primeşte un parametru Student, şi care întoarce, întotdeauna, false
    • Iteraţi pe colecţia de la exerciţiul 3 şi afişaţi, la fiecare pas, element.equals(element) şi ((Object)element).equals(element). Cum explicaţi comportamentul observat? Iteratorul va fi, şi el, parametrizat.
  4. (3p) Scrieţi o clasǎ, ce va reprezenta un Map pentru reţinerea studenţilor dupǎ medie.
    • Map-ul va conţine chei de la 0 la 10 (corespunzǎtoare mediilor posibile).
    • Asociaţi fiecǎrei chei o listǎ (List) care va reţine toţi studenţii cu media rotunjitǎ egalǎ cu cheia. Considerǎm cǎ un student are media rotunjitǎ 8 dacǎ media sa este în intervalul [7.50, 8.49].
    • Map-ul vostru va menţine cheile (mediile) ordonate descrescǎtor. Extindeţi o implementare potrivitǎ a interfeţei Map, care sǎ permitǎ acest lucru, şi folosiţi un Comparator pentru stabilirea ordinii cheilor (ca în exercițiul 1 din laboratorul 6)
    • Definiţi în clasǎ metoda add(Student), ce va adǎuga un student în lista corespunzǎtoare mediei lui. Dacǎ, în prealabil, nu mai existǎ niciun student cu media respectivǎ (rotunjitǎ), atunci lista va fi creatǎ la cerere.
    • Populaţi colecția cu câţiva studenţi.
    • Iteraţi pe map, folosind varianta specificǎ de for-each şi sortaţi alfabetic fiecare listǎ de studenţi. Pentru a sorta, se va folosi metoda Collections.sort, dar spre deosebire de laboratorul trecut, nu va primi un Comparator, ci colecția va implementa o interfață prin care se specifică cum se compară obiectele din ea.
  5. (2p) Creaţi o clasǎ care moşteneşte HashSet<Integer>.
    • Definiţi în aceastǎ clasǎ o variabilǎ membru care reţine numǎrul total de elemente adǎugate. Pentru a contoriza acest lucru, supradefiniţi metodele add şi addAll. Pentru adǎugarea efectivǎ a elementelor, folosiţi implementǎrile din clasa pǎrinte (HashSet).
    • Testaţi, folosind atât add cât şi addAll. Ce observaţi? Corectaţi dacǎ este cazul.
    • Modificaţi implementarea astfel încât clasa voastrǎ sǎ moşteneascǎ LinkedList<Integer>. Ce observaţi? Ce concluzii trageţi?

Resurse

arhiva/laboratoare/2013/lab7.txt · Last modified: 2014/10/27 18:56 by Adriana Draghici