Administrativ
Laboratoare
Tema
Teste
Resurse utile
Alte resurse
Arhiva Teme
Administrativ
Laboratoare
Tema
Teste
Resurse utile
Alte resurse
Arhiva Teme
Scopul acestui laborator este prezentarea conceptului de clasă internă și modalitățile de creare și folosire a claselor interne în Java.
Aspectele urmărite sunt:
Clasele declarate în interiorul unei alte clase se numesc clase interne (nested classes) și reprezintă o funcționalitate importantă deoarece permit gruparea claselor care sunt legate logic și controlul vizibilității uneia din cadrul celorlalte.
Clasele interne sunt de mai multe tipuri, în funcție de modul de a le instanția și de relația lor cu clasa exterioră:
private
. În plus, aceasta poate avea modificatorii permiși metodelor și variabilelelor claselor. Astfel, o clasa internă poate fi nu numai public
, final
, abstract
dar și private
, protected
și static
.
O clasă internă este definită în interiorul unei clase și poate fi accesată doar la runtime printr-o instanță a clasei externe (la fel ca metodele și variabilele ne-statice). Compilatorul creează fișiere .class separate pentru fiecare clasă internă, în exemplul de mai jos generând fișierele Outer.class
și Outer$Inner.class
, însă execuția fișierului Outer$Inner.class
nu este permisă.
class Outer { class Inner { private int i; public Inner (int i) { this.i = i; } public int value () { return i; } } public Inner getInnerInstance () { Inner in = new Inner (11); return in; } } public class Test { public static void main(String[] args) { Outer out = new Outer (); Outer.Inner in1 = out.getInnerInstance(); Outer.Inner in2 = out.new Inner(10); System.out.println(in1.value()); System.out.println(in2.value()); } }
În exemplul de mai sus, o dată ce avem o instanță a clasei Outer, sunt folosite două modalități de a obține o instanță a clasei Inner
(definită în interiorul clasei Outer
):
getInnerInstance
, care creează și întoarce o astfel de instanță;Inner
; observați cu atentie sintaxa folosita! Pentru a instanția Inner
, avem nevoie de o instanta Outer
: out.new Inner(10);
Dintr-o clasă internă putem accesa referința la clasa externă (în cazul nostru Outer
) folosind numele acesteia și keyword-ul this:
Outer.this;
Așa cum s-a menționat și în secțiunea Introducere, claselor interne le pot fi asociați orice identificatori de acces, spre deosebire de clasele top-level
Java, care pot fi doar public
sau package-private
. Ca urmare, clasele interne pot fi, în plus, private
și protected
, aceasta fiind o modalitate de a ascunde implementarea.
interface Hidden { public int value(); } class Outer { private class HiddenInner implements Hidden { private int i; public HiddenInner (int i) { this.i = i; } public int value () { return i; } } public Hidden getInnerInstance () { HiddenInner in = new HiddenInner(11); return in; } } public class Test { public static void main(String[] args) { Outer out = new Outer(); Outer.HiddenInner in1 = out.getInnerInstance(); // va genera eroare, tipul Outer.HiddenInner nu este vizibil Outer.HiddenInner in2 = new Outer().new HiddenInner(10); // din nou eroare Hidden in3 = out.getInnerInstance(); // acces corect la o instanta HiddenInner System.out.println(in3.value()); } }
Observați definirea interfeței Hidden
. Ea este utilă pentru a putea asocia clasei HiddenInner
un tip
, care să ne permita folosirea instanțelor acesteia, altfel tipul ei nu ar fi fost vizibil pentru ca a fost declarată private
. Observați, de asemenea, încercarile eronate de a instanția HiddenInner
. Cum clasa internă a fost declarată private
, acest tip nu mai este vizibil in exteriorul clasei Outer
.
Primele exemple prezintă modalitățile cele mai uzuale de folosire a claselor interne. Totuși, design-ul claselor interne este destul de complet și exista modalitati mai “obscure” de a le folosi: clasele interne pot fi definite și în cadrul metodelor sau al unor blocuri arbitrare de cod.
În exemplul următor, clasa internă a fost declarată în interiorul funcției getInnerInstance
. În acest mod, vizibilitatea ei a fost redusă pentru ca nu poate fi instanțiată decât în această funcție.
Singurii modificatori care pot fi aplicați acestor clase sunt abstract
și final
(binențeles, nu amândoi deodată).
interface Hidden { public int value (); } class Outer { public Hidden getInnerInstance() { class FuncInner implements Hidden { private int i = 11; public int value () { return i; } } return new FuncInner(); } } public class Test { public static void main(String[] args) { Outer out = new Outer (); Outer.FuncInner in2 = out.getInnerInstance(); // EROARE: clasa FuncInner nu este vizibila Hidden in3 = out.getInnerInstance(); System.out.println(in3.value()); } }
final
, ca în exemplul următor. Această restricție se datorează faptului că variabilele si parametrii metodelor se află pe segmentul de stivă (zonă de memorie) creat pentru metoda respectivă, ceea ce face ca ele să nu fie existe la fel de mult cât clasa internă. Dacă variabila este declarată final
, atunci la runtime se va stoca o copie a acesteia ca un câmp al clasei interne, în acest mod putând fi accesată și după execuția metodei.
public void f() { final Student s = new Student(); // s trebuie declarat final ca sa poata fi accesat din AlterStudent class AlterStudent { public void alterStudent() { s.name = ... // OK s = new Student(); // GRESIT! } } }
Exemplu de clasa internă declarata într-un bloc:
interface Hidden { public int value (); } class Outer { public Hidden getInnerInstance(int i) { if (i == 11) { class BlockInner implements Hidden { private int i = 11; public int value() { return i; } } return new BlockInner(); } return null; } }
În acest exemplu, clasa internă BlockInner
este defintă în cadrul unui bloc if, dar acest lucru nu înseamnă că declarația va fi luată în considerare doar la rulare, în cazul în care condiția este adevarată.
Exista multe situații în care o clasă internă este instanțiată într-un singur loc (si este folosita prin upcasting
la o clasă de bază sau interfață), ceea ce face ca numele clasei să nu mai fie important, iar tipul ei poate fi un subtip al unei clase sau o implementare a unei interfețe. Singurele metode care pot fi apelate pe o clasa anonimă sunt cele are tipului pe care îl extinde sau implementează.
In Java putem crea clase interne anonime (făra nume) ca în exemplul următor:
interface Hidden { public int value(); } class Outer { public Hidden getInnerInstance(int i) { return new Hidden() { private int i = 11; public int value() { return i; } }; } } public class Test { public static void main(String[] args) { Outer out = new Outer(); Hidden in3 = out.getInnerInstance(11); System.out.println(in3.value()); } }
Observați modalitatea de declarare a clasei anonime. Sintaxa return new Hidden() { … }
reprezintă urmatoarele:
Hidden
return
, folosind new
(referința întoarsă de new
va fi upcast
la clasa de baza: Hidden
)tipul
Hidden
, prin urmare, va implementa metoda/metodele din interfață(cum e metoda value
). Corpul clasei urmeaza imediat instanțierii.
Construcția return new Hidden() { … }
este echivalentă cu a spune: creează un obiect al unei clase anonime ce implementeaza Hidden
.
Clasele anonime nu pot avea constructori din cauză că nu au nume (nu am ști cum să numim constructorii). Această restricție asupra claselor anonime ridică o problemă: în mod implicit, clasă de bază este creată cu constructorul default.
Ce se întâmplă dacă dorim să invocăm un alt constructor al clasei de bază? În clasele normale acest lucru era posibil prin apelarea explicită, în prima linie din constructor a constructorului clasei de bază cu parametrii doriți, folosind super
. În clasele interne acest lucru se obține prin transmiterea parametrilor către constructorul clasei de bază direct la crearea obiectului de tip clasă anonimă:
new Student("Andrei") { ... }
În acest exemplu, am instanțiat o clasa anonimă, ce extinde clasa Student
, apelând constructorul clasei de bază cu parametrul “Andrei”
.
În secțiunile precedente, s-a discutat doar despre clase interne a caror instanțe există doar în contextul unei instanțe a clasei exterioare, astfel că poate accesa membrii obiectului exterior direct. De asemenea, am menționat că fiind membri ai claselor exterioare, clasele interne pot avea modificatorii disponibili pentru metode și variabile, dintre care și static
(clasele exterioare nu pot fi statice!). Așa cum pentru a accesa metodele și variabilele statice ale unei clase nu este nevoie de o instanță a aceteia, putem obține o referință către o clasă internă fără a avea nevoie de o instanță a clasei exterioare.
Pentru a înțelege diferența dintre clasele interne statice și cele nestatice trebuie să reținem următorul aspect: clasele nestatice țin legătura cu obiectul exterior în vreme ce clasele statice nu păstrează această legătură.
Pentru clasele interne statice:
class Outer { public int outerMember = 9; class NonStaticInner { private int i = 1; public int value() { return i + Outer.this.outerMember; // OK, putem accesa un membru al clasei exterioare } } static class StaticInner { public int k = 99; public int value() { k += outerMember; // EROARE, nu putem accesa un membru nestatic al clasei exterioare return k; } } } public class Test { public static void main(String[] args) { Outer out = new Outer (); Outer.NonStaticInner nonSt = out.new NonStaticInner(); // instantiere CORECTA pt o clasa nestatica Outer.StaticInner st = out.new StaticInner(); // instantiere INCORECTA a clasei statice Outer.StaticInner st2 = new Outer.StaticInner(); // instantiere CORECTA a clasei statice } }
În exemplul de mai sus se observă că folosirea membrului nestatic outerMember
în clasa statică StaticInner
este incorectă. De asemenea, se observă modalitățile diferite de instanțiere a celor două tipuri de clase interne (statice și nestatice):
out
(ca și în exemplele anterioare) pentru a instanția o clasă nestatică. out
este incorectă.
Deoarece constructorul clasei interne trebuie sa se atașeze de un obiect al clasei exterioare, moștenirea unei clase interne este puțin mai complicată decât cea obișnuită. Problema rezidă în nevoia de a inițializa legătura (ascunsă) cu clasa exterioară, în contextul în care în clasa derivată nu mai există un obiect default pentru acest lucru (care era NumeClasaExterna.this
).
class WithInner { class Inner { public void method() { System.out.println("I am Inner's method"); } } } class InheritInner extends WithInner.Inner { InheritInner() {} // EROARE, avem nevoie de o legatura la obiectul clasei exterioare InheritInner(WithInner wi) { // OK wi.super(); } } public class Test { public static void main(String[] args) { WithInner wi = new WithInner(); InheritInner ii = new InheritInner(wi); ii.method(); } }
Observăm ca InheritInner
moșteneste doar WithInner.Inner
însa sunt necesare:
InheritInner
trebuie sa fie de tipul clasei externă (WithInner
)InheritInner
: wi.super()
.Clasele interne pot părea un mecanism greoi și uneori artificial. Ele sunt însă foarte utile în următoarele situații:
button.addActionListener(new ActionListener() { //interfata implementata e ActionListener public void actionPerformed(ActionEvent e) { numClicks++; } });
Student
, o subclasă a clasei Person
, clase realizate în laboratorul 3, și a căror implementare o găsiți în scheletul de laborator.Person
un comparator care să permită sortarea crescătoare în funcție de nume.Student
un comparator care să permită sortarea descrescătoare în funcție de notă.sort(List<T> list, Comparator<? super T> c)
din clasa java.util.CollectionsListEvent
, dată în scheletul de cod. Acestea se generează în metodele suprascrise pentru lucrul cu elementele, și se transmit către toți observatorii înregistrați. Atenție, clasa ListEvent
are un constructor care primește ca parametru tipul evenimentului.Observer
, iar pentru a înregistra și deînregistra pe aceștia trebuie să implementeze metodele din interfața Observable
:addObserver(Observer o)
removeObserver(Observer o)
Observer
, fie ca și clase interne în clasa Test, fie ca și clase interne anonime atunci când sunt înregistrați în listă.