User Tools

Site Tools


Problem constructing authldap
laboratoare:poo-java
Differences

This shows you the differences between two versions of the page.

Link to this comparison view

Both sides previous revision Previous revision
Next revision
Previous revision
Next revision Both sides next revision
laboratoare:poo-java [2013/09/30 01:53]
Adriana Draghici portat de pe celalalt wiki
laboratoare:poo-java [2018/08/19 15:18]
Laurentiu Stamate [Platforma Java]
Line 1: Line 1:
-Programarea Orientată pe Obiecte+POO și Java =
  
-Programarea ​Orientata Obiect este o paradigma de programare care utilizeaza **obiecte** si **interactiuni** intre acestea pentru a modela arhitectura unui program.+== Programarea ​Orientată pe Obiecte==
  
-Pana in anii '60, paradigma cea mai utilizata ​era cea a **programarii ​structurate**. Programarea ​structurata ​este tipul de programare pe care l-ati folosit ​pana acum, la cursul de Programare ​si la cel de SD. Aceasta paradigma consta in utilizarea **functiilor si procedurilor** pentru a realiza un program (cu eliminarea apelurilor GOTO).+Programarea Orientată pe Obiecte este o paradigmă de programare care utilizează **obiecte** și **interacțiuni** între acestea pentru a modela arhitectura unui program.  
 +   
 + ​Până în anii '60, paradigma cea mai utilizată ​era cea a **programării ​structurate**. Programarea ​structurată ​este tipul de programare pe care l-ați folosit ​până ​acum, la cursul de Programare ​și la cel de SD. Această paradigmă constă în utilizarea **funcțiilor și procedurilor** pentru a realiza un program (cu eliminarea apelurilor GOTO).  
 +   
 + ​Totuși,​ în anii '60, deja pe măsură ce programale deveneau din ce în ce mai mari, randamentul programatorilor scădea și în consecință TTM-ul (''​time-to-market''​) creștea. Stilul de programare structurată nu mai făcea față unor programe de dimensiuni mereu în creștere.  
 +   
 + ​Fiecare paradigmă de programare propune un nivel de împărțire a taskului de realizat (adică a programului) în taskuri mai mici pentru a micșora complexitatea.  
 + ​Astfel,​ într-un program **monoprocedural**,​ unitatea de abstractizare este instrucțiunea. În programarea **structurată** este funcția/​procedura. **Programarea Orientată Obiect** (POO) propune pentru acest lucru obiectul. Obiectele în POO modelează (sau ar trebui să modeleze dacă arhitectură aplicației este corectă) obiecte din lumea reală.  
 +   
 + ​**Obiectele** din POO sunt **instanțe** ale unui tip de date numit **clasă**. Relația dintre clasă și obiect-instanță a acelei clase este exemplificată de relația între conceptul de masă și masă din sufragerie. Adică:  
 + * conceptul de masă implică existența anumitor caracteristici (un număr de picioare și un blat, totul de o anumită culoare)  
 + * conceptul de masă implică realizarea potențială a unor acțiuni (se poate mânca pe masă)  
 + * obiectul masă are caracteristicile respective (4 picioare, culoare neagră)  
 + * obiectul masă permite realizarea practică a acțiunilor respective (se poate mânca doar pe masă fizică, nu pe ideea de masă)  
 +   
 + Ce remarcăm este că există niște tipare în lumea reală, care grupează în mintea noastră niște **atribute** ale obiectelor cu **acțiunile** lor, pentru a forma un tot ce definește obiectul respectiv. Pe acest concept, numit **încapsulare**,​ se sprijină programarea orientată obiect.  
 +   
 + ​Folosirea POO permite realizarea de sisteme informatice de dimensiuni mărite, cu timpi de dezvoltare, testare și mentenanță reduși față de paradigmele anterioare. Totuși, pentru a creă un sistem funcțional este necesară înțelegerea corectă a conceptelor care stau în spatele POO. Cu aceste concepte se ocupă cursul și laboratoarele de POO
  
-Totusi, in anii '60deja pe masura ​ce programale deveneau ​din ce in ce mai marirandamentul programatorilor scadea si in consecinta TTM-ul (''​time-to-market''​) cresteaStilul ​de programare structurata nu mai facea fata unor programe de dimensiuni mereu in crestere.+== Platforma Java ==  
 +   
 + ​Programarea Orientată pe Obiecte se poate aplică în orice limbaj care permite acest lucru. Cele mai cunoscute asemenea limbaje astăzi sunt C++Java, C#, chiar și PHP. În acest semestru vom ilustra conceptele de POO folosind limbajul Java.  
 +   
 + Java a pornit că o platformă de programare pentru sisteme embedded. Țelurile principale ale proiectului erau:  
 + * **independența** de sistem  
 + * utilizarea **POO**.  
 + ​Astăzi,​ Java este folosită mai mult că o platformă pentru Internet și a atins o utilizare impresionantă.  
 +   
 + Java este un mediu (platformă) de programare care constă în:  
 + * un **limbaj** de programare (Java) care descrie programatorului ce instrucțiuni sunt valide și ce face fiecare  
 + * un **compilator** (''​javac.exe''​ (Windows) / ''​javac''​ (Linux)) care transformă fișierul sursă într-un limbaj intermediar numit **bytecode**  
 + * o **mașină virtuală**,​ **Java Virtual Machine** (''​JVM''​)care permite transformarea codului intermediar în instrucțiuni executabile ​pe procesorul curent.  
 + * o **bibliotecă** puternică ​ce răspunde foarte bine nevoilor apărute în practică (''​class library''​)  
 +   
 + ​**Workflowul** este următorul. Dezvoltatorul instalează **Java Development Kit** (''​JDK''​) care constă în principal ​din:  
 + * **Java Runtime Environment** (''​JRE''​), ​ce conține ''​JVM''​  
 + * **compilator**.  
 + ​Compilatorul este aplicat codului scris și se obțin fișiere conținând bytecode. Aceste fișiere au în Java extensia ''​.class''​.  
 +   
 + ​Diagramapână acum, arată astfel:  
 +   
 + ''​Clasamea.java''​ ----compilare---> ​''​Clasamea.class''​ [ pe mașina ​de dezvoltare ]  
 +   
 + Acest pas corespunde cu invocarea compilatorului astfel: ​
  
-Fiecare paradigma de programare propune ​un nivel de impartire a taskului de realizat ​(adica a programului) in taskuri mai mici pentru ​a micsora complexitatea+<​code>​ 
-Astfel, intr-un program **monoprocedural**unitatea ​de abstractizare ​este instructiuneaIn programarea ​**structurata** este functia/​procedura**Programarea Orientata Obiect** ​(POOpropune ​pentru acest lucru obiectulObiectele in POO modeleaza ​(sau ar trebui sa modeleze daca arhitectura aplicatiei ​este corectaobiecte din lumea reala.+javac Clasamea.java 
 +</​code>​  
 +   
 + Apoi codul bytecode este distribuit (nu analizăm acum cum se face acest lucru) utilizatorului. El are instalat ''​JRE'',​ care este mașina care interpretează bytecode-ul și îl transformă într-un flow de instrucțiuni pentru procesorul utilizatorului ​(există un ''​JRE'' ​pentru ​fiecare procesor și sistem de operare folosit).  
 +   
 + ​Diagrama arată așa:  
 +   
 + ----------------------------------------------------------------------  
 + | flow de bytecode | ------> | JRE | ----> | flow instrucțiuni native |  
 + ​----------------------------------------------------------------------  
 +   
 + Pasul corespunde cu invocarea mașinii virtuale astfel:  
 +   
 +<​code>​ 
 +java Clasamea 
 +</​code>​  
 +   
 + ​Rezultatul instrucțiunilor native afectează flowul de instrucțiuni bytecodeastfel încât rolul ''​JRE''​ nu este doar o etapă ​de preprocesare. Nu se aplică o simplă transformare de instrucțiuni ca să se obțină o imagine, după care să se trimite imaginea de executabil nativ la procesor. Mașina virtuală "​interpretează"​ tot timpul. Codul bytecode ​este numit interpretat din această cauză 
 +   
 +Cel mai important avantaj în acest workflow este că permite obținerea ​**independenței** de sistem. Dezvoltatorul are nevoie de un compilator funcțional pentru platformă pe care face dezvoltarea,​ iar utilizatorii,​ pe orice patforma ar fi (sistem de operare, arhitectură hardware), pot utiliza programul cât timp au o mașină virtuală Java instalată pentru acea platformă.  
 +   
 + Un dezavantaj ​este viteza scăzută a codului JavaExistă overhead-ul implicat de acțiunile adiționale realizate de ''​JRE''​ tot timpul rulării programului. Pentru a combate acest dezavantaj au apărut compilatoare ''​just-în-time'' ​(''​JIT''​care permit transformarea bytecodeului în cod executabil la prima rulare a unei secvențe de instrucțiuni bytecode, apoi stocarea acestuia ​pentru ​refolosire. Aici mașina virtuală nu este folosită decât o dată. Modelul clasic este C#, care folosește ​acest artificiu încă de la apariția sa. (Întârzierea cauzată de prima pornire a aplicației .NET respective ​este vizibilă în multe cazuri). Rețineți că modelul clasic Java este unul cu compilator și interpretor (mașină virtuală).  
 +   
 +   
 + ​{{alte-resurse:​poo-java:​jvm.gif?​450| Flow-ul Java}} ​
  
-**Obiectele** din POO sunt **instante** ale unui tip de date numit **clasa**. Relatia dintre clasa si obiect-instanta a acelei clase este exemplificata de relatia intre conceptul de masa si masa din sufragerie. Adica: 
-* conceptul de masa implica existenta anumitor caracteristici (un numar de picioare si un blat, totul de o anumita culoare) 
-* conceptul de masa implica realizarea potentiala a unor actiuni (se poate manca pe masa) 
-* obiectul masa are caracteristicile respective (4 picioare, culoare neagra) 
-* obiectul masa permite realizarea practica a actiunilor respective (se poate manca doar pe masa fizica, nu pe ideea de masa) 
  
-Ce remarcam este ca exista niste tipare in lumea reala, care grupeaza in mintea noastra niste **atribute** ale obiectelor cu **actiunile** lor, pentru a forma un tot ce defineste obiectul respectiv. Pe acest concept, numit **incapsulare**,​ se sprijina programarea orientata obiect.+== Hello World ==
  
-Folosirea POO permite realizarea de sisteme informatice ​de dimensiuni marite, cu timpi de dezvoltare, testare si mentenanta redusi fata de paradigmele anterioareTotusi, ​pentru a crea un sistem functional este necesara intelegerea corecta ​conceptelor care stau in spatele POOCu aceste concepte se ocupa cursul si laboratoarele ​de POO.+Pentru a începe dezvoltarea avem nevoie ​de ''​JDK''​ pe care îl găsim pe site-ul [[http://​www.oracle.com/​technetwork/​java/​javase/​downloads/​java-se-jdk-7-download-432154.html |oracle]]. ''​JDK''​ conține și ''​JRE'' ​pentru ​procesorul curent, ​așcă putem testa aplicațiile pe mașină locală 
 +   
 + ​Pentru a seta variabilele ​de mediu în Linux adăugați următoarea linie în ''/​etc/​bash.bashrc''​ (pentru a fi disponibil tuturor utilizatorilor):​  
 +<code bash>  
 +  export JAVA_HOME=/​usr/​lib/​jvm/​java-<​versiunea undefined>​  
 +</​code>​  
 +  unde valoarea variabilei ''​JAVA_HOME''​ este calea către directorul unde aveți Java instalat.  
 +   
 + ​Conform paradigmei ​POO, programul este compus din clasePentru a avea un entry point al programului (punct de început, cum este funcția ''​main''​ în C), trebuie să scriem o clasă: ​
  
-= Platforma Java =+<code java>  
 + class HelloWorld ​ {  
 +     ​public static void main(String[] args) {  
 +         ​System.out.println(a€œHello world!”);  
 +     }  
 + }  
 +</​code>​  
 +   
 + ​Observăm că:  
 + * o clasă se definește prin listarea metodelor, cuprinse între acolade, după declararea ei prin cuvântul cheie ''​class''​ urmat de numele clasei.  
 + * semnătura functei de entry în program este: ''​public static void main(String[] args)''​  
 + * intuim că linia ''​System.out.println(a€œHello world”)''​ va afișa mesajul de întâmpinare  
 +   
 + ​Salvăm textul ca ''​HelloWorld.java''​. Compilăm programul cu: 
  
-Programarea Orientata pe Obiecte se poate aplica in orice limbaj care permite acest lucruCele mai cunoscute asemenea limbaje astazi sunt C++, Java, C#, chiar si PHP. In acest semestru vom ilustra conceptele de POO folosind limbajul Java.+<​code>​ 
 +  javac HelloWorld.java  
 +</​code>​  
 + ​Observăm apariția în directorul curent a unui fișier ''​HelloWorld.class''​ cu:  
 +  dir (ls pentru Linux)  
 +   
 + ​Pentru rulare: ​
  
-Java a pornit ca o platforma de programare pentru sisteme embedded. Telurile principale ale proiectului erau: +<​code> ​  ​java HelloWorld  
-* **independenta** de sistem +</​code>​  
-* utilizarea **POO**. + == Instalare Eclipse IDE ==  
-Astazi, Java este folosita mai mult ca o platforma pentru Internet si a atins o utilizare impresionanta. +   
- + ​Pentru Java există ​mai multe medii de dezvoltare dintre care noi recomandăm ​Eclipse ​datorită ​plugin-urilor disponibile. Eclipse ​oferă ​plugin-uri ​și pentru PHP, C/C++, Python etc.  
-Java este un mediu (platforma) de programare care consta in: +   
-* un **limbaj** de programare (Java) care descrie programatorului ce instructiuni sunt valide si ce face fiecare + ​Eclipse poate fi download-at de [[http://​eclipse.org/​downloads/​ |aici]]. Pentru instalare ​vă recomandăm ​acest [[http://​www.vogella.de/​articles/​Eclipse/​article.html | tutorial]]. ​
-* un **compilator** (''​javac.exe''​ (Windows) / ''​javac''​ (Linux)) care transforma fisierul sursa intr-un limbaj intermediar numit **bytecode** +
-* o **masina virtuala**, **Java Virtual Machine** (''​JVM''​),​ care permite transformarea codului intermediar in instructiuni executabile pe procesorul curent. +
-* o **biblioteca** puternica ce raspunde foarte bine nevoilor aparute in practica (''​class library''​) +
- +
-**Workflowul** este urmatorul. Dezvoltatorul instaleaza **Java Development Kit** (''​JDK''​) care consta in principal din: +
-* **Java Runtime Environment** (''​JRE''​),​ ce contine ''​JVM''​ +
-* **compilator**. +
-Compilatorul este aplicat codului scris si se obtin fisiere continand bytecode. Aceste fisiere au in Java extensia ''​.class''​. +
- +
-Diagrama, pana acum, arata astfel: +
- +
-''​Clasamea.java''​ ----compilare--->​ ''​Clasamea.class''​ [ pe masina de dezvoltare ] +
- +
-Acest pas corespunde cu invocarea compilatorului astfel: +
- <​code>​javac Clasamea.java</​code>​ +
- +
-Apoi codul bytecode este distribuit (nu analizam acum cum se face acest lucru) utilizatorului. El are instalat ''​JRE'',​ care este masina care interpreteaza bytecode-ul si il transforma intr-un flow de instructiuni pentru procesorul utilizatorului (exista un ''​JRE''​ pentru fiecare procesor si sistem de operare folosit). +
- +
-Diagrama arata asa: +
- +
----------------------------------------------------------------------- +
-| flow de bytecode | ------> | JRE | ----> | flow instructiuni native | +
----------------------------------------------------------------------- +
- +
-Pasul corespunde cu invocarea masinii virtuale astfel: +
- +
- java Clasamea +
- +
-Rezultatul instructiunilor native afecteaza flowul de instructiuni bytecode, astfel incat rolul ''​JRE''​ nu este doar o etapa de preprocesare. Nu se aplica o simpla transformare de instructiuni ca sa se obtina o imagine, dupa care sa se trimite imaginea de executabil nativ la procesor. Masina virtuala "​interpreteaza"​ tot timpul. Codul bytecode este numit interpretat din aceasta cauza. +
- +
-Cel mai important avantaj in acest workflow este ca permite obtinerea **independentei** de sistem. Dezvoltatorul are nevoie de un compilator functional pentru platforma pe care face dezvoltarea,​ iar utilizatorii,​ pe orice patforma ar fi (Sistem de Operare, Arhitectura hardware), pot utiliza programul cat timp au o masina virtuala Java instalata pentru acea platforma. +
- +
-Un dezavantaj este viteza scazuta a codului Java. Exista overhead-ul implicat de actiunile aditionale realizate de ''​JRE''​ tot timpul rularii programului. Pentru a combate acest dezavantaj au aparut compilatoare ''​just-in-time''​ (''​JIT''​) care permit transformarea bytecodeului in cod executabil la prima rulare a unei secvente de instructiuni bytecode, apoi stocarea acestuia pentru refolosire. Aici masina virtuala nu este folosita decat o data. Modelul clasic este C#, care foloseste acest artificiu inca de la aparitia sa. (Intarzierea cauzata de prima pornire a aplicatiei .NET respective este vizibila in multe cazuri). Retineti ca modelul clasic Java este unul cu compilator si interpretor (masina virtuala). +
- +
- +
-{{:​laboratoare:​lab1:​jvm.gif?​450| Flow-ul Java}} +
- +
- +
-= Hello World = +
- +
-Pentru a incepe dezvoltarea avem nevoie de ''​JDK''​ pe care il gasim pe site-ul [http://​www.oracle.com/​technetwork/​java/​javase/​downloads/​java-se-jdk-7-download-432154.html Sun]. ''​JDK''​ contine si ''​JRE''​ pentru procesorul curent, asa ca putem testa aplicatiile pe masina locala. +
- +
-Pentru a seta variabilele de mediu in Linux adaugati urmatoarea linie in ''/​etc/​bash.bashrc''​ (pentru a fi disponibil tuturor utilizatorilor):​ +
- <​code bash> +
- ​export JAVA_HOME=/​usr/​lib/​jvm/​java-<​versiunea ta> +
-</​code>​ +
- unde valoarea variabilei ''​JAVA_HOME''​ este calea catre directorul unde aveti Java instalat. +
- +
-Conform paradigmei POO, programul este compus din clase. Pentru a avea un entry point al programului (punct de inceput, cum este functia ''​main''​ in C), trebuie sa scriem o clasa: +
-<code java> +
-class HelloWorld ​ { +
-    public static void main(String[] args) { +
-        System.out.println(“Hello world!”);​ +
-    } +
-+
-</​code>​ +
- +
-Observam ca: +
-* o clasa se defineste prin listarea metodelor, cuprinse intre acolade, dupa declararea ei prin cuvantul cheie class urmat de numele clasei. +
-* semnatura functei de entry in program este: ''​public static void main(String[] args)''​ +
-* intuim ca linia ''​System.out.println(“Hello world”)''​ va afisa mesajul de intampinare +
- +
-Salvam textul ca ''​HelloWorld.java''​. Compilam programul cu: +
- <​code>​javac HelloWorld.java +
-</​code>​ +
-Observam aparitia in directorul curent a unui fisier ''​HelloWorld.class''​ cu: +
- dir (ls pentru Linux) +
- +
-Pentru rulare: +
- <​code>​ +
- java HelloWorld +
-</​code>​ +
-= Instalare Eclipse IDE = +
- +
-Pentru Java exista ​mai multe medii de dezvoltare dintre care noi recomandam ​Eclipse ​datorita ​plugin-urilor disponibile. Eclipse ​ofera plugin-uri ​si pentru PHP, C/C++, Python etc. +
- +
-Eclipse poate fi download-at de [[http://​eclipse.org/​downloads/​ |aici]]. Pentru instalare ​va recomandam ​acest [[http://​www.vogella.de/​articles/​Eclipse/​article.html | tutorial]].+
  
 ==Download== ==Download==
 * [[http://​www.oracle.com/​technetwork/​java/​javase/​downloads/​java-se-jdk-7-download-432154.html |JDK]] * [[http://​www.oracle.com/​technetwork/​java/​javase/​downloads/​java-se-jdk-7-download-432154.html |JDK]]
 * [[http://​eclipse.org/​downloads/​packages/​eclipse-ide-java-developers/​indigosr2 |Eclipse]] * [[http://​eclipse.org/​downloads/​packages/​eclipse-ide-java-developers/​indigosr2 |Eclipse]]
laboratoare/poo-java.txt · Last modified: 2018/10/01 01:14 by Laurentiu Stamate