User Tools

Site Tools


Problem constructing authldap
laboratoare:design-patterns
Differences

This shows you the differences between two versions of the page.

Link to this comparison view

Both sides previous revision Previous revision
Next revision
Previous revision
laboratoare:design-patterns [2019/12/08 13:35]
Adriana Draghici [Exerciții]
laboratoare:design-patterns [2020/01/04 21:54] (current)
Adriana Draghici [Resurse] added solution
Line 181: Line 181:
  
 === Implementare === === Implementare ===
- 
-Un exemplu de implementare este [[.:​clase-interne#​exercitii|exercițiul 2]] de la laboratorul ​ 5 (Clase interne). Observați diagrama de clase asociată acestuia. ​ 
  
 Tookit-urile GUI, cum este și [[http://​en.wikipedia.org/​wiki/​Swing_%28Java%29|Swing]] folosesc acest design pattern, de exemplu apăsarea unui buton generează un eveniment ce poate fi transmis mai multor //​listeners//​ înregistrați acestuia ([[http://​www.programcreek.com/​2009/​01/​the-steps-involved-in-building-a-swing-gui-application/​|exemplu]]). Tookit-urile GUI, cum este și [[http://​en.wikipedia.org/​wiki/​Swing_%28Java%29|Swing]] folosesc acest design pattern, de exemplu apăsarea unui buton generează un eveniment ce poate fi transmis mai multor //​listeners//​ înregistrați acestuia ([[http://​www.programcreek.com/​2009/​01/​the-steps-involved-in-building-a-swing-gui-application/​|exemplu]]).
Line 209: Line 207:
 //​__Recomandare__//:​ Urmariti link-ul de la referinte catre postul de pe Stack Overflow care descrie necesitatea pattern-ului Strategy. Pe langa motivul evident de incapsulare a prelucrarilor/​algoritmilor (care reprezinta strategiile efective), se prefera o anumita abordare: la runtime se verifica mai multe conditii si se decide asupra strategiei. Concret, folosind mecanismul de polimorfism dinamic, se foloseste o anumita instanta a tipului de strategie (//ex. Strategy str = new CustomStrategy//​),​ care se paseaza in toate locurile unde este nevoie de Strategy. Practic, in acest fel, utilizatorii unei anumite strategii vor deveni agnostici in raport cu strategia utilizata, ea fiind instantiata intr-un loc anterior si putand fi gata utilizata. Ganditi-va la browserele care trebuie sa detecteze daca device-ul este PC, smartphone, tableta sau altceva si in functie de acest lucru sa randeze in mod diferit. Fiecare randare poate fi implementata ca o strategie, iar instantierea strategiei se va face intr-un punct, fiind mai apoi pasata in toate locurile unde ar trebui sa se tina cont de aceasta strategie. //​__Recomandare__//:​ Urmariti link-ul de la referinte catre postul de pe Stack Overflow care descrie necesitatea pattern-ului Strategy. Pe langa motivul evident de incapsulare a prelucrarilor/​algoritmilor (care reprezinta strategiile efective), se prefera o anumita abordare: la runtime se verifica mai multe conditii si se decide asupra strategiei. Concret, folosind mecanismul de polimorfism dinamic, se foloseste o anumita instanta a tipului de strategie (//ex. Strategy str = new CustomStrategy//​),​ care se paseaza in toate locurile unde este nevoie de Strategy. Practic, in acest fel, utilizatorii unei anumite strategii vor deveni agnostici in raport cu strategia utilizata, ea fiind instantiata intr-un loc anterior si putand fi gata utilizata. Ganditi-va la browserele care trebuie sa detecteze daca device-ul este PC, smartphone, tableta sau altceva si in functie de acest lucru sa randeze in mod diferit. Fiecare randare poate fi implementata ca o strategie, iar instantierea strategiei se va face intr-un punct, fiind mai apoi pasata in toate locurile unde ar trebui sa se tina cont de aceasta strategie.
  
 +== Summary ==
  
 +* Principii de design adresate de aceste patternuri:​ 
 +  * [[https://​stackoverflow.com/​questions/​62539/​what-is-the-dependency-inversion-principle-and-why-is-it-important|Dependency Injection Principle]] - componentele trebuie să depindă de tipuri abstracte, nu de implementări 
 +    * Factory respectă acest principiu, componentele depinzând de interfața pentru un tip, nu de un subtip anume 
 +  * Separarea codului care se schimbă de cel care rămâne la fel - în cazul Strategy folosim o interfață pentru strategii, depindem de aceea, si putem schimba implementările fără a modifica codul care le folosește ([[https://​www.freecodecamp.org/​news/​the-strategy-pattern-explained-using-java-bc30542204e0/​|exemplu]]) 
 +  * [[http://​thephantomprogrammer.blogspot.com/​2015/​07/​strive-for-loosely-coupled-design.html|Loosly coupled design]] - în cazul Observer componentele sunt slab legate între ele
  
  
Line 224: Line 227:
 ** Task 1 - Observer pattern (3p) ** ** Task 1 - Observer pattern (3p) **
  
-Scheletul de cod vă oferă clasele MainApp (entry-point pentru testare), Utils și DataRepository.+Scheletul de cod vă oferă clasele ​//MainApp// (entry-point pentru testare), ​//Utils// și //DataRepository//.
  
 ''​DataRepository''​ este obiectul observabil, care va primi date noi de la MainApp. Când acesta primește date noi va notifica observatorii săi: ''​ConsoleLogger'',​ ''​ServerCommunicationController''​ și ''​DataAggregator''​. ''​DataRepository''​ este obiectul observabil, care va primi date noi de la MainApp. Când acesta primește date noi va notifica observatorii săi: ''​ConsoleLogger'',​ ''​ServerCommunicationController''​ și ''​DataAggregator''​.
 * Pentru a avea deja mecanismul de notificare vom folosi interfața [[https://​docs.oracle.com/​en/​java/​javase/​11/​docs/​api/​java.base/​java/​util/​Observer.html|Observer]] și clasa [[https://​docs.oracle.com/​en/​java/​javase/​11/​docs/​api/​java.base/​java/​util/​Observable.html|Observable]] din java.util. Dacă doriți și aveți timp puteți să vă implementați propriile interfețe Oberver-Observable. * Pentru a avea deja mecanismul de notificare vom folosi interfața [[https://​docs.oracle.com/​en/​java/​javase/​11/​docs/​api/​java.base/​java/​util/​Observer.html|Observer]] și clasa [[https://​docs.oracle.com/​en/​java/​javase/​11/​docs/​api/​java.base/​java/​util/​Observable.html|Observable]] din java.util. Dacă doriți și aveți timp puteți să vă implementați propriile interfețe Oberver-Observable.
    * Observer-Observable din java.util sunt deprecated din java 9 pentru că sunt prea simple, însă asta le face potrivite pentru acest laborator. Într-o aplicație reală puteți folosi alte api-uri care sunt mult mai complexe și oferă foarte multe tipuri de obiecte și mecanisme (termenul folosit este //reactive programming//​).    * Observer-Observable din java.util sunt deprecated din java 9 pentru că sunt prea simple, însă asta le face potrivite pentru acest laborator. Într-o aplicație reală puteți folosi alte api-uri care sunt mult mai complexe și oferă foarte multe tipuri de obiecte și mecanisme (termenul folosit este //reactive programming//​).
-* Citiți în README rolul fiecărui observator.+* Citiți în [[https://​github.com/​oop-pub/​laboratoare/​blob/​master/​design-patterns/​skel/​src/​README|README]] ​rolul fiecărui observator.
 * //Hint:// vedeți metodele din [[https://​docs.oracle.com/​en/​java/​javase/​11/​docs/​api/​java.base/​java/​util/​Observable.html|Observable]] pentru notificarea observatorilor,​ schimbarea stării obiectului observat și adăugarea de observatori. * //Hint:// vedeți metodele din [[https://​docs.oracle.com/​en/​java/​javase/​11/​docs/​api/​java.base/​java/​util/​Observable.html|Observable]] pentru notificarea observatorilor,​ schimbarea stării obiectului observat și adăugarea de observatori.
  
Line 256: Line 259:
 == Resurse == == Resurse ==
  
 +* {{ :​laboratoare:​design-patterns:​design-patterns-part1-skel.zip |Schelet}}
 +* {{ :​laboratoare:​design-patterns:​lab-design-patterns1-sol.zip | Soluție}}
 * [[laboratoare:​old-exercises|Exerciții din alți ani]] * [[laboratoare:​old-exercises|Exerciții din alți ani]]
  
laboratoare/design-patterns.1575804941.txt.gz · Last modified: 2019/12/08 13:35 by Adriana Draghici