Scopul acestui laborator este prezentarea conceptului de genericitate și modalitățile de creare și folosire a claselor, metodelor și interfețelor generice în Java.
Aspectele urmărite sunt:
Să urmărim exemplul de mai jos:
List myIntList = new LinkedList(); myIntList.add(new Integer(0)); Integer x = (Integer) myIntList.iterator().next();
Se observă necesitatea operației de cast pentru a identifica corect variabila obținută din listă. Această situație are mai multe dezavantaje:
Integer
.Genericitatea intervine tocmai pentru a elimina aceste probleme. Concret, să urmărim secvența de cod de mai jos:
List<Integer> myIntList = new LinkedList<Integer>(); myIntList.add(new Integer(0)); Integer x = myIntList.iterator().next();
În această situație, lista nu mai conține obiecte oarecare, ci poate conține doar obiecte de tipul Integer
. În plus, observăm că a dispărut și cast-ul. De această dată, verificarea tipurilor este efectuată de compilator, ceea ce elimină potențialele erori de execuție cauzate de cast-uri incorecte. La modul general, beneficiile dobândite prin utilizarea genericității constau în:
Să urmărim câteva elemente din definiția oferită de Java pentru tipurile List
și Iterator
.
public interface List<E> { void add(E x); Iterator<E> iterator(); } public interface Iterator<E> { E next(); boolean hasNext(); void remove(); }
Sintaxa <E>
(poate fi folosită orice literă) este folosită pentru a defini tipuri formale în cadrul interfețelor. Aceste tipuri pot fi folosite în mod asemănător cu tipurile uzuale, cu anumite restricții totuși. În momentul în care invocăm o structură generică ele vor fi înlocuite cu tipurile efective utilizate în invocare. Concret, fie un apel de forma:
ArrayList<Integer> myList = new ArrayList<Integer>(); Iterator<Integer> it = myList.iterator();
În această situație, tipul formal E
a fost înlocuit (la compilare) cu tipul efectiv Integer
.
Să considerăm următoarea situaţie:
List<String> stringList = new ArrayList<String>(); // 1 List<Object> objectList = stringList; // 2
Operația 1 este evident corectă, însă este corectă și operația 2? Presupunând că ar fi, am putea introduce în objectList
orice fel de obiect, nu doar obiecte de tip String
, fapt ce ar conduce la potențiale erori de execuție, astfel:
objectList.add(new Object()); String s = stringList.get(0); // Aceasta operaţie ar fi ilegală
Din acest motiv, operația 2 nu va fi permisă de către compilator!
Wildcard-urile sunt utilizate atunci când dorim să întrebuințăm o structură generică drept parametru într-o funcție și nu dorim să limităm tipul de date din colecția respectivă.
void printCollection(Collection<Object> c) { for (Object e : c) System.out.println(e); }
De exemplu, o situație precum cea de mai sus ne-ar restricționa să folosim la apelul funcției doar o colecţie cu elemente de tip Object
, care nu poate fi convertită la o colecție de un alt tip, după cum am văzut mai sus. Această restricție este eliminată de folosirea wildcard-urilor, după cum se poate vedea:
void printCollection(Collection<?> c) { for (Object e : c) System.out.println(e); }
O limitare care intervine însă este că nu putem adǎuga elemente arbitrare într-o colecție cu wildcard-uri:
Collection<?> c = new ArrayList<String>(); // Operaţie permisă c.add(new Object()); // Eroare la compilare
Eroarea apare deoarece nu putem adăuga într-o colecţie generică decât elemente de un anumit tip, iar wildcard-ul nu indică un tip anume.
String
. Singurul element care poate fi adăugat este însă null
, întrucât acesta este membru al oricărui tip referință. Pe de altă parte, operațiile de tip getter sunt posibile, întrucât rezultatul acestora poate fi mereu interpretat drept Object
:
List<?> someList = new ArrayList<String>(); ((ArrayList<String>)someList).add("Some String"); Object item = someList.get(0);
În anumite situații, faptul că un wildcard poate fi înlocuit cu orice tip se poate dovedi un inconvenient. Mecanismul bazat pe Bounded Wildcards permite introducerea unor restricţii asupra tipurilor ce pot înlocui un wildcard, obligându-le să se afle într-o relație ierarhică (de descendență) față de un tip fix specificat.
Exemplificăm acest mecanism:
class Pizza { protected String name = "Pizza"; public String getName() { return name; } } class HamPizza extends Pizza { public HamPizza() { name = "HamPizza"; } } class CheesePizza extends Pizza { public CheesePizza() { name = "CheesePizza"; } } class MyApplication { // Aici folosim "bounded wildcards" public static void listPizza(List<? extends Pizza> pizzaList) { for(Pizza item : pizzaList) System.out.println(item.getName()); } public static void main(String[] args) { List<Pizza> pList = new ArrayList<Pizza>(); pList.add(new HamPizza()); pList.add(new CheesePizza()); pList.add(new Pizza()); MyApplication.listPizza(pList); // Se va afişa: "HamPizza", "CheesePizza", "Pizza" } }
Sintaxa List<? extends Pizza>
(Upper Bounded Wildcards) impune ca tipul elementelor listei să fie Pizza
sau o subclasă a acesteia. Astfel, pList
ar fi putut avea, la fel de bine, tipul List<HamPizza>
sau List<CheesePizza>
. În mod similar, putem imprima constrângerea ca tipul elementelor listei să fie Pizza
sau o superclasă a acesteia, utilizând sintaxa List<? super Pizza>
(Lower Bounded Wildcards).
Type Erasure este un mecanism prin care compilatorul Java înlocuieşte la compile time parametrii de genericitate ai unei clase generice cu prima lor apariţie (ţinând cont de restricţii în cazul Bounded Wildcards) sau cu Object
dacǎ parametrii nu apar (Raw Type). De exemplu, următorul cod:
List<String> list = new ArrayList<String>(); list.add("foo"); String x = list.get(0);
se va transforma dupǎ acest pas al compilării în:
List list = new ArrayList(); list.add("foo"); String x = (String) list.get(0);
Sǎ urmǎrim urmǎtorul fragment de cod:
class GenericClass <T> { void genericFunction(List<String> stringList) { stringList.add("foo"); } // {...} public static void main(String[] args) { GenericClass genericClass = new GenericClass(); List<Integer> integerList = new ArrayList<Integer>(); integerList.add(100); genericClass.genericFunction(integerList); System.out.println(integerList.get(0)); // 100 System.out.println(integerList.get(1)); // foo } }
Observăm că în main
se instanţiază clasa GenericClass
cu Raw Type, apoi se trimite ca argument metodei genericFunction
un ArrayList<Integer>
. Codul nu va genera erori şi va afişa 100, apoi foo. Acest lucru se întâmplă tot din cauza mecanismului de Type Erasure. Să urmărim ce se întâmplă: la instanţierea clasei GenericClass
nu se specifică tipul generic al acesteia iar compilatorul va înlocui în corpul clasei peste tot T
cu Object
şi va dezactiva verificarea de tip. Așadar, obiectul genericClass
va aparţine unei clase de forma:
class GenericClass { void genericFunction(List stringList) { stringList.add("foo"); } // {...} }
Java ne oferă posibilitatea scrierii de metode generice (deci având un tip-parametru) pentru a facilita prelucrarea unor structuri generice. Să exemplificăm acest fapt. Observăm în continuare 2 căi de implementare ale unei metode ce copiază elementele unui vector intrinsec într-o colecție:
// Metoda corectă static <T> void correctCopy(T[] a, Collection<T> c) { for (T o : a) c.add(o); // Operaţia va fi permisă } // Metoda incorectă static void incorrectCopy(Object[] a, Collection<?> c) { for (Object o : a) c.add(o); // Operatie incorectă, semnalată ca eroare de către compilator }
Trebuie remarcat faptul că correctCopy()
este o metodă validă, care se execută corect, însă incorrectCopy()
nu este, din cauza limitării pe care o cunoaştem deja, referitoare la adăugarea elementelor într-o colecție generică cu tip specificat. Putem remarca, de asemenea, că, și în acest caz, putem folosi wildcards sau bounded wildcards. Astfel, următoarele declaraţii de metode sunt corecte:
// Copiază elementele dintr-o listă în altă listă public static <T> void copy(List<T> dest, List<? extends T> src) { ... } // Adaugă elemente dintr-o colecţie în alta, cu restricţionarea tipului generic public <T extends E> boolean addAll(Collection<T> c);
MyHashMap
şi prototipul funcţiilor put şi get. Aveţi grijă la parametrizarea tipurilor.Object
.Sumabil
, ce conține metoda void addValue(Sumabil value)
. Această metodă adună la valoarea curentă (stocată în instanța ce apelează metoda) o altă valoare, aflată într-o instanță cu același tip. Pornind de la această interfață, va trebui să:MyVector3
și MyMatrix
(ce reprezintă un vector cu 3 coordonate și o matrice de dimensiune 4 x 4), ce implementează SumabilSumabil
și returnează suma tuturor elementelor din colecție. Trebuie să utilizați bounded types. Care trebuie să fie, deci, antetul metodei?